LPG, w stanie ciekłym , wypływa ze zbiornika poprzez wielozawór ( który poprzez zewnętrzne gniazdo wlewu służy także do tankowania LPG ) i skierowane zostaje do komory silnika przez przewód, na którym umieszczony jest elektrozawór LPG, umożliwiający przepływ gazu tylko przy silniku pracującym i przełączniku ustawionym w pozycji “GAZ”. Komora silnika zawiera reduktor, gdzie następuje redukcja ciśnienia LPG i jego zamiana z cieczy w gaz.
Wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego LANDIRENZO OMEGAS należy do najnowszej generacji, dostępnych na rynku, systemów przejścia z zasilania na benzynę na zasilanie LPG w fazie lotnej. Komputer ECU gazu określając aktualny czas wtrysku gazu opiera się na przejętych, podczas działania na gaz, czasach wtrysku benzyny.
Oznacza to, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera wtrysku paliwa, podczas gdy komputer gazu zajmuje się przetwarzaniem poleceń wygenerowanych dla wtryskiwaczy paliwowych na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu.
Aby zachować idealną zgodność z systemem paliwowym, komputer ECU gazu uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.
Krótko mówiąc możemy stwierdzić, że komputer gazu przekształca pewną ilość energii, która powinna być wyzwolona za pośrednictwem benzyny w odpowiednią ilość energii, która rzeczywiście zostanie wygenerowana przez gaz.
LANDIRENZO OMEGAS może korzystać z różnego typu wtryskiwaczy w zależności od późniejszego zastosowania oraz cech silnika, w którym system ten jest instalowany.
LANDIRENZO OMEGAS w minimalnym stopniu narusza oryginalny system zasilania na benzynę i jest w stanie zintegrować się w sposób wydajny z głównymi (kontrola stężenia mieszanki, cut off, EGR, odcięcie paliwa przy zadanych obrotach , itd) i dodatkowymi (kontrola sprzęgła klimatyzatora, nadciśnienie wspomagania kierownicy, obciążenia elektryczne, itd) funkcjami tegoż systemu.
Przejście z czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu jest realizowane w oparciu o szereg parametrów, które to, oprócz czasów wtrysku benzyny, są pozyskiwane przez komputer ECU gazu: ciśnienie gazu na listwie, temperatura gazu, temperatura wody w silniku, obroty silnika.
Zobacz z jakich elementów składa się i jak działa instalacja gazowa Landi Renzo:REDUKTOR
Reduktor/parownik włączony jest w obieg układu chłodzenia silnika. Zaopatruje system w gaz o odpowiednim ciśnieniu (w wyniku podgrzania ciekły gaz przechodzi w stan lotny), które stale kontroluje. Prosta konstrukcja zapewnia długą i bezawaryjną obsługę. Model reduktora dobierany jest do danego modelu silnika.
KOMPUTER
Strategia kontroli elektronicznej jest zarejestrowana na mapie sterowania wtryskiwaczami gazu, która zawiera także wartości liczby obrotów silnika i czasy wtrysku benzyny. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu są częścią składową systemu i wysyłają sygnały skierowane do komputera, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Czujnik temperatury wody- zainstalowany przed reduktorem (opcja) – dostarcza sygnał wykorzystywany do określenia momentu przejścia z benzyny na gaz po uruchomieniu pojazdu i korekcji całości mapy otwarć wtryskiwaczy gazowych.. Przejście w tryb pracy na gazie uzależnione jest również od czasu jaki minął od uruchomienia pojazdu i od ilości obrotów silnika. System posiada ponadto funkcje diagnostyczne oraz funkcje automatycznego powrotu na benzynę w przypadku awarii, bądź wypalenia gazu w zbiorniku.
LISTWA WTRYSKIWACZY
Gaz LPG pochodzący z filtra zasila wtryskiwacze i dozowany w odpowiedni sposób wydobywa się z nich docierając do kolektora ssącego i silnika. Wtryskiwacze są sterowane z komputera ECU gazu. Na listwie mogą być zainstalowane 2, 3 lub 4 wtryskiwacze, co pozwala na pokrycie szerokiego pola możliwych zastosowań. Na listwie wtryskiwaczy pobierane są sygnały ciśnienia, temperatury gazu. Sterowanie wtryskiwaczami jest typu peak and hold. Maksymalne ciśnienie pracy wynosi 250 kPa.
PRZEŁĄCZNIK
Moduł sterowania elektronicznego posiada następujące funkcje:- dwie pozycje wyboru zasilania gaz/benzyna i wskazania rodzaju paliwa aktualnie używanego przy użyciu dwóch diód świetnych. Przełącznik jest ponadto wyposażony w sygnał akustyczny, który aktywuje się w następujących warunkach: powrót do zasilania benzyną z powodu niskiego ciśnienia, powrót do zasilania benzyną w celu dokonania diagnostyki.